luni, 16 ianuarie 2017

Și foarte special, pentru domnu' Eminescul

   Ieri a fost o zi importantă pentru cultura română. S-au sărbătorit Ziua Culturii Naționale (începând din 2011) și 167 de ani de la nașterea lui Mihai Eminescu, cel care purta supranumele de cel mai mare poet român pe când frecventam eu școala generală. Pe cea de-a doua parte a sărbătorii aș vrea să insist.
   Pentru prima dată, de când frecventez eu rețelele sociale, nu a mai fost iureș maxim pe subiect. Unii s-au simțit aiurea din cauza asta. Mie mi-a plăcut. Mult.
Nu am ceva cu Eminescu, parol. Am ceva rezerve legate de ”cel mai mare”, atât. Așa cum am rezerve și la Sadoveanu, Creangă etc. Dar să revin.
Sunt unul dintre opozanții eminesciadei. De ce? Pentru că eminesciada asta deșănțată din ultimii ani nu ajută la nimic. Cum aș putea să mă simt mândru pentru că niște oameni care se bălăcesc undeva la limita analfabetismului postează copy/paste  niște versuri din Eminescu? La ce ajuta?
Am văzut ieri, la un eminescian de la mine din lista, următorul crâmpei cultural: ”astazi sa nascut eminescu poietul inimii! la multi ani maestre”. Poietul inimii? Ca la Catena? Și cum peștii mei scrii că s-a născut ieri?  Probabil că l-au caftit niște critici literari, altfel nu-mi explic de ce și-a șters postarea.


Acum, serios. Cum aș putea cumpăra ideea că niște oameni care cred că dacii au fost aproape extratereștri, cred în tuneluri subcarpatice care ne fac pe noi specialii Universului, cred că dacă-ți bagi ceapă-n ciorapi și usturoi cu slană-n urechi ori piper în gingii devii nemuritor, au citit vreodă o carte de la un capăt la altul? Și de unde dimensiunea asta națională, în care milioane de români devin sensibili pe 15 ianuarie? Da'n restul anului ce facem cu Eminescu? Îl punem în așteptare ca pe Hrușcă?
Ești iubitor de Eminescu, de cultură în general? Citește, frate! Citește până-ți dau lacrimile, fără să dai ochii peste cap în online. Asta te va scoate din bezna ignoranței, nu scânceala de pe Facebook.
Ia să vedem dacă vor curge fluvii de urări pentru Ioan Alexandru Brătescu-Voinești, Ion Băieșu, Sextil Pușcariu, Emil Gârleanu, Ion Budai-Deleanu, Ion Heliade Rădulescu, Ion Minulescu, Ionel Teodoreanu, Ion Slavici, Victor Eftimiu, Matei Vișniec, I.L. Caragiale ori Dinu Săraru. Că tot în ianuarie s-au născut. Ei ce-au? Ciungă-n păr?
Altfel, toate bune.

Niciun comentariu: